Monday, March 19, 2007

Web Analytics Wednesday - Om statistikverktyg med SAS och Aftonbladet

Gårdagens upplaga av Web Analytics Wednesday bjöd på presentationer av både Massimo Pascotto från SAS och Jannike Tillå från Aftonbladet. Temat för alla företag var att berätta mer om hur statistikverktyg kan appliceras för att få fler besökare och bättre fylla dess behov.

Aftonbladet som mediahus
Jannike Tillå inledde att kort berätta hur Aftonbladet.se och alla dess dotterbolag, såsom webb-tv, specialtidningar, text-tv, webbradio och sportbladet analyserar klickfrekvenser på rubriker och statistiken i allmänhet. Tydligen så hade man 8 personer som jobbade heltid med statistikverktyg, medan alla ledande befattningshavare hade tillgång till statistiken i varierande omfattning. Dem analyserar statistiken för att se folks beteende och försöker sedan se synergier och implementera förändringar löpande för alla dotterbolag.
Om Aftonbladet.se
Tidningen har funnits online sedan 1994 och når över 4 miljoner browsers per vecka. Det är ingen tvekan om att man är en av de två största Internetsidorna i Sverige idag. Vad man säljer är unika sidvisningar och jobbar efter flera mål baserat på detta.

Användargenererat innehåll
Aftonbladet försöker jobba allt mer med användargenererat innehåll. T. ex så försöker man få besökaren aktiv genom frågespalter, få dem att skicka in bilder etc. Man tittar på vad användaren klickar på och vilka tider på dygnet som olika nyheter fungerar och försöker optimera nyhetsflödet utifrån detta.

När Jannike Tillå berättade om användargenererat innehåll så kunde jag inte låta bli att fråga om Twingly och Aftonbladets syn på detta fenomen - att en tidning länkar till bloggar. Hon var helt klart positiv till detta och Aftonbladet var inte rädda för detta. Dem funderade snarast själva på att implementera något liknande. Vi får se hur det går med den saken!
Klicka och betala
En tilläggstjänst som Aftonbladet har är att för speciella artiklar kan man “klicka och betala”. Här mäter man vad användaren har surfat runt på innan dem blev medlemmar, hur länge dem stannar etc. Allt för att förbättra sina tjänster.

Aftonbladets webb tv
Här tittar man på statistik över hur många klipp som ses per användare och vilka kategorier och personer som är mest populära. Det är uppenbart att det är korta klipp som konverterar bäst, max 30 sekunder.
Till de mest sedda klippen den senaste tiden på webb tv hör:

- Här dog sex männiuskor
- Första bilden på monsterhajen
- Posh tajta klänning stal showen

Behöver jag ändra rubrik? På fredagseftermiddagar så är folks surfbeteende inte samma som måndagsmorgnar. Fredagar kantras av sökningar efter vad som finns för nöje i helgen och annat skvaller, medan måndagsmorgnar är mer fokuserade över vad som hänt i världen under helgen.

SAS och Web Analytics
Fram till förra året så använde man client side analytics, men har nu ändrat till server side analytics. Behoven har ändrats till att mäta företagsrapportering och effektivitet av kampanjer. Idag har SAS 32 lokala sidor och 4 flygbolag som ingår i bolaget. Istället för att fokusera på information, vill man nu maximera försäljningen online. Dem visade flera olika tekniker för var dem nu börjat fokusera och vilka delar av sidan som fick mest klicks. Det är tydligt att tillgänglighet, ifall kredikortet fungerar och pris på biljetterna är avgörande för hur länge folk stannar på SAS. Många besökare gör en refresh, vilket ofta beror på fel datum, pris eller antalet lediga platser.

Med hjälp av Web Analytics så har SAS kunnat utläsa vilka destinationer som man tjänar mest på och hur små förändringar kan göra stor effekt. Idag så tittar norrmännen ungefär lika mycket på resor mellan Alicante och Trondheim, fast det bokas c:a 6 gånger fler resor till Trondheim! Samtidigt så tjänar man dock 3.5 gånger mer per biljett till Alicante, dit man också säljer fler tur-och-retur resor. Man har också noterat att banners ökat intäkterna väsentligt.

Seo-bloggen lär dig seo. nytt om seo. seo för alla. seo prat. seo forum. sökmotoroptimeringsrelaterade. seo bloggen lyckas med seo.

Seo-bloggen lär dig seo. nytt om seo. seo för alla. seo prat. seo forum. sökmotoroptimeringsrelaterade. seo bloggen lyckas med seo.
Seo-bloggen lär dig seo. nytt om seo. seo för alla. seo prat. seo forum. sökmotoroptimeringsrelaterade. seo bloggen lyckas med seo.
Seo-bloggen lär dig seo. nytt om seo. seo för alla. seo prat. seo forum. sökmotoroptimeringsrelaterade. seo bloggen lyckas med seo.

No comments: