Monday, March 19, 2007

Företagsbloggande - varför ska företag blogga?

Bloggar och företagsbloggar har blivit ett hett fenomen den senaste tiden. Inte minst sedan Carl Bildt börjat blogga på svenska, vilket skapat en het debatt huruvida en utrikesminister ska blogga eller inte. En blogg är ett utmärkt verktyg för att kommunicera vilket Carl Bildt tidigt förstod och som alltfler börjar förstå vikten av. Enklare och bättre sätt att kommunicera finns inte idag.

Vem kan blogga?
Utrikesminister eller företag, det spelar ingen roll - alla kan blogga. Företagsbloggar är något som blivit väldigt populärt främst i USA där en väldigt stor del av alla företag bloggar på något sätt. Ofta är det VD:n som bloggar men ibland har även varje anställd en egen blogg. Vissa använder även bloggar för internetkommunikation, vilket också är väldigt användbart för stora och medelstora företag där kommunikationen mellan anställda och ledningen inte alltid är så enkel.

Vad kan då en företagsblogg ge för effekter?
Företagsbloggar har visat sig vara väldigt populärt både bland kunder och andra intressenter. Folk vill veta vad som händer på företaget, vad företaget kan och varför de gör som de gör. Ren omvärldsanalys kring företagets bransch är även det väldigt vanligt och populärt - det visar på att företaget både är intresserade och ligger i framkant mot konkurrenterna.

En blogg är marknadsföring!
Sedan kan det även ge kunder - en blogg är ett sätt att marknadsföra sig. Med en blogg syns man i bloggosfären, blir igenkänd och skapar kontakter som kan vara otroligt värdefulla i framtiden. Bloggande ger ofta mycket mer än bara själva informationen - den sociala aspekten ska inte förbises, den är nog så viktig. En blogg är ett oerhört kraftigt marknadsföringsknep.

Sökmotoraspekten
Sökmotorerna gillar uppdaterade hemsidor. Bloggar uppdateras ofta och kategoriseras samt arkiveras väldigt bra vilket gör att de älskas av sökmotorerna, inte minst Google. En företagsblogg är ett väldigt smidigt sätt att, sakta men säkert, plocka poäng mot konkurrenterna i sökresultaten.

Informera
Med en blogg kan man informera både internet och externt. Externt för att marknadsföra, omvärldsbevaka, socialisera och överlag kommunicera med sina kunder och leverantörer. Internt kan det ersätta veckobrev från VD:n och istället bli en ren och enkel informationskanal för att hålla sina anställda uppdaterade med information. I företag där många ofta är ute och reser är bloggar ett jättebra verktyg för att kunna kommunicera internt trots att mottagaren kanske sitter på en annan kontinent. Informationen går alltid fram.

PR
Bloggar är ett väldigt kraftfullt informationsverktyg som alldeles för många förkastar. Det effektiviserar och skapar en dialog som inte var möjlig tidigare. Långsiktigt kan det ge effekter som man tidigare fick betala dyra PR-byråer för att skapa. PR-arbete på internet är via bloggar och det kan fler utnyttja.

Vi på Getupdated har förutom vår vanliga marknadsföringsexpertis även experter på bloggar som kan hjälpa er och ert företag med den tekniska biten, hur ni kommer igång och hur ni rent strategiskt ska utnyttja bloggen och dess kraft. Hör av er till etupdated.com om ni vill ha mer information om vad vi kan göra för er.

Bokmärk SEO- och sökmotoroptimeringsrelaterade poster These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.

No comments: