Saturday, April 21, 2007

Kvalitetskatalog och framhävda länkar

En intressant egenskap för Kvalitetskatalog är att om du länkar tillbaka till katalogen prioriteras din länk upp så tillvida att länken får ökad synlighet. Denna extra initiala synlighet för länkar kallas för “framhävda länkar”.

Jag tror att framhävda länkar tidigare syntes på hela sajten men är inte säker. Numera syns de i alla fall på bara på första sidan om jag inte har greppat det fel. Har detta ändrats är det i vilket fall som helst bättre som det är nu genom att globala länkar stör relevansen för respektive kategori vilket jag på de allvarligaste vill mena skadar värdet av en katalog:

Värdet både för användaren och sökmotorn är ju självklart att katalogen ska sortera webbsidor utifrån ämneskategorier. Störs detta minskar ju katalogens värde.

Jag tror man som katalogägare ska vara ytterst försiktig med att lägga irrelevanta länkar i ämneskategorier. Eller snarare att aldrig göra det.

Framhävda länkar och liknande kan man ju lägga på första sidan för en ren PR boost som inte stör ämnesrelevans.

Värdet av framhävda länkar i Kvalitetskatalog

Jag har länkat tillbaka till Kvalitetskatalog och fått framhävda länkar. Det kan ge lite trafik (i internet enligt Google är det ju så att allt vid sidan om Google numera är väldigt begränsat och det gäller ju förövrigt tillochmed Yahoo search och Microsoft live) men man kan också få en väldigt tydlig initial boost på Google.

Den initiala boost man kan få på Google med en framhävd länk tolkar jag som att Kvalitetskatalog är en länkkatalog som Google värderar ganska högt.

Denna effekt går emellertid över ganska snart så det gör ju på det stora hela varken till eller från för en sajt som arbetar seriöst långsiktigt.

Att ge Jim Westergren länkar

Jim Westergren (liksom Ottsjötanten som jag dock inte tror arbetar med SEO) har ju förutom en affärsverksamhet kring s.k. sökmotoroptimering även utvecklat sajter som alla kostnadsfritt kan ha användning av. Det är ju faktiskt väldigt värdefullt och man ska inte tro att det är utan ansträngning att driva en eller flera länkkataloger.

Jag vill mena att när det handlar om seriösa sajter som Kvalitetskatalog som vi alla har användning av ska vi ta chansen att länka tillbaka till dem när vi har nytta av dem. Man kan se det så här:

Katalogen sorterar bort ett oseriöst internet kostnadsfritt. Du har nytta av detta därför att din webbplats är seriös. Genom att länka till länkkatalogen förstärker du denna sortering.

Tycker du däremot att en länkkatalog tar med sajter som du inte tycker är seriösa ska du däremot absolut inte länka till länkatalogen. Det är min syn.

No comments: